Aktualności i informacje

Uruchomienie Bankomatu recyklingowego KEBA

Bank Spółdzielczy w Końskowoli uruchomił innowacyjny bankomat recyklingowy KEBA EVO

Wpłaty bezpośrednio na rachunek klienta, sm@rt wypłaty, wypłaty tradycyjne, BLIK to tylko niektóre funkcje jakie posiada nowoczesny bankomat recyklingowy uruchomiony w Filii Banku przy ul. Pożowskiej 2 w Końskowoli. Recykler oprócz standardowych wypłat umożliwia wpłacanie gotówki na rachunek prywatny lub firmowy. Wpłacona kwota jest natychmiast dostępna do wykorzystania np.: w innych bankomatach, kasach banku lub w bankowości elektronicznej. Dzięki pełnemu recyklingowi gotówki klienci mogą korzystać z multi usług z większą dostępnością.

Bankomaty KEBA EVO to najnowsza linia urządzeń recyklingowych producenta recyklerów firmy KEBA z Austrii. Innowacją rozwiania jest np. rozszerzony „smart ekran” na którym emitowane są dynamiczne materiały marketingowe bez przerywania transakcji klienta. Dynamiczny kontrast ekranu pozwala na komfortową obsługę klientów w słoneczne dni. Recykler spełnia wymogi Narodowego Banku Polskiego. Recykler KEBA EVO wraz z niezbędnym oprogramowaniem dostarczyła i uruchomiła w Banku firma Novum.

Jedną z pierwszych transakcji w pierwszym w Polsce recyklerze KEBA EVO dokonał Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Końskowoli Pan Krzysztof Zawadzki, w obecności przedstawicieli firmy KEBAGerstenich Oliver i Benjamin Dollhäubl.

Funkcjonalność recyklera w Filii Banku Spółdzielczego w Końskowoli:

  • wypłaty z rachunku (do 200 banknotów w jednej transzy - to koniec z wieloma wypłatami w przypadku wysokokwotowych wypłat),
  • wpłaty na rachunek (do 200 banknotów w jednej transzy) np. utargów sklepu,
  • realizacja wypłat i wpłat na rachunek przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, również gdy placówki Banku są nieczynne,
  • rozmienianie pieniędzy,
  • szybka wpłata środków na rachunek (brak kolejek które mogą występować w placówkach banku),
  • natychmiastowa możliwość korzystania z wpłaconych pieniędzy np. w bankowości internetowej lub innych bankomatach,
  • recykling gotówki (maksymalizuje dostępność urządzenia dla klientów),
  • sprawniejsza obsługa osób niepełnosprawnych (klawiatura i moduł wpłat/wypłat są bardziej dostępne w stosunku do innych urządzeń),
  • multi usługi o każdej porze dnia i nocy oraz w dni wolne od pracy, np.: obsługa BLIK, wydruki wyciągu, sm@rt wypłaty, a w przyszłości również usługa Mój rachunek, transakcje zbliżeniowe i wiele innych.

Super Lider Zrzeszenia 2017

Bank Spółdzielczy w Końskowoli SUPER LIDEREM :)

Miło nam poinformować, że Bank Spółdzielczy w Końskowoli otrzymał główną nagrodę i tytuł „Super Lidera Zrzeszenia 2017 ” w konkursie „Najlepszy Bank Spółdzielczy zrzeszony z Bankiem BPS”.

Wyniki konkursu ogłoszone zostały podczas Zgromadzenia Prezesów, które odbyło się 6 grudnia 2018 r.

 

Wizyta w kopalni

W dniu 23-11-2018 r. zostaliśmy zaproszeni przez naszego Klienta Grupę CARBON na teren kopalni Bogdanka.

Grupa CARBON specjalizuje się w realizacji robót górniczych m.in. drążeniu, przebudowie i wzmacnianiu wyrobisk górniczych, transportem urobku, zabudową i konserwacją tras kolejek podwieszanych, zabudową rurociągów oraz zabudową sieci kablowych.

Współpracujemy z firmami, których działalność nieodzownie związana jest z innowacjami. Czujemy dumę, że możemy przyczyniać się do rozwoju Lubelszczyzny poprzez finansowanie inwestycji i bieżącej działalności naszych Klientów.

 

Google Pay

Zachęcamy naszych klientów posiadających karty VISA do dodania ich w aplikacji Google Pay. Jest to szybka i bezpieczna metoda płatności, pozwalająca w łatwy sposób płacić zbliżeniowo telefonem tak jak zwykłą kartą, wszędzie tam (zobacz obsługiwane kraje) gdzie akceptowane są płatności zbliżeniowe. Aby zapłacić za swoje zakupy w ulubionych miejscach, aplikacjach czy internecie  nie potrzeba mieć przy sobie portfela czy tradycyjnych kart. Rośnie również sieć bankomatów umożliwiająca wypłaty z bankomatów za pomocą telefonu.

Aby zacząć korzystać należy:

- Posiadać smartfon z systemem Android, z dostępem do internetu, funkcją NFC oraz ustawioną blokadą ekranu,

- Posiadać aktywną kartę VISA, wydaną przez nasz Bank,

- Należy pobrać i zainstalować aplikację ze „Sklepu Play” i dodać w niej kartę robiąc zdjęcie karty lub wprowadzając ręcznie: numer karty, datę ważności karty oraz numer CVV/CVC,

- Uaktywnić kartę wpisując jednorazowy kod przesłany w SMS lub za pomocą infolinii i ustawić kartę domyślną.


Aby zapłacić w sklepie należy:

- Włączyć transmisję danych komórkowych i komunikację NFC,

- Odblokować telefon,

- Zbliżyć telefon do terminala płatniczego w sklepie,

- W przypadku gdy kwota płatności jest większa od 50 zł wprowadzić pin karty na terminalu,

- Gotowe - usłyszysz dźwięk lub poczujesz wibrację telefonu, a na ekranie telefonu zobaczysz potwierdzenie transakcji.

Aby zapłacić w sklepie internetowym należy:

- Włączyć usługę 3D-Secure i ustalić limit płatności internetowych dla karty (najłatwiej w portalu kartosfera),

- Sklep musi udostępniać tą metodę płatności.

Dlaczego warto tak płacić w sklepach internetowych:

- Łatwa i szybka transakcja, dane z karty płatniczej nie są już potrzebne,

- Bezpieczeństwo transakcji - prawdziwy numer Twojej karty nie jest udostępniany. Dodatkowo po każdych zakończonych zakupach otrzymasz potwierdzenie z informacją o miejscu transakcji i nazwie sprzedawcy.

- Bez dodatkowych opłat - korzystanie z Google Pay jest zupełnie bezpłatne

Dlaczego takie płatności są bezpiecznie:

- Dane Twojej karty są zaszyfrowane i przechowywane na bezpiecznym serwerze,

- Zablokowanie telefonu uniemożliwia jakiekolwiek transakcje (podobnie wyłączenie komunikacji NFC),

- Aplikacja nie udostępnia prawdziwego numeru karty, stosowany jest numer wirtualny,

- W przypadku zgubienia/kradzieży telefonu za pomocą usługi znajdź moje urządzenie można zablokować telefon lub całkowicie wykasować dane na telefonie,

- Kartę dodaną do telefonu można również w czasowo zablokować lub zastrzec np. poprzez portal Kartosfera.

Dlaczego warto płacić za pomocą Google Pay:

- Wygoda - na zakupy zabieramy jedynie telefon,

- Bezpieczeństwo transakcji,

- Aplikacja jest darmowa oraz brak opłat za wykonywanie transakcji,

- Można dodawać karty płatnicze różnych banków,

- Można dodawać karty lojalnościowe, podarunkowe czy bilety,

- Specjalne oferty od wybranych sklepów oraz informacje o możliwości użycia swojej karty w lokalizacji, w której aktualnie się znajdujesz,

- Historia płatności.

Polecamy zapoznać się z materiałami wideo o aplikacji Google Pay:

Czym jest Google Pay?

Jak płacić w sklepach za pomocą Google Pay

Jak płacić w sklepach online za pomocą Google Pay

Jak dodać kartę do Google Pay

Jak Google dba o bezpieczeństwo danych karty w Google Pay

Na czym polega weryfikacja karty w Google Pay

Bezpieczny portfel na wakacjach

Wakacje w pełni, w pełni również okres urlopowy. W czasie wakacyjnych wyjazdów nie zapominajmy o bezpieczeństwie swojego portfela. Właśnie w tym okresie jesteśmy szczególnie narażeni na utratę lub kradzież nie tylko gotówki ale także równie ważnych dla nas dokumentów. Pamiętajmy, że gdy utracimy dowód tożsamości, paszport, prawo jazdy, kartę płatniczą czy np. dowód rejestracyjny możemy stać się ofiarami przestępstwa. Zagrożenia takiego możemy zapobiec przestrzegając kilku zasad. Poniżej przedstawiamy Państwu proste porady, które zwiększą bezpieczeństwo naszych oszczędności a także pozwolą ochronić nasze dane osobowe przed ich wyłudzeniem.

Karty na  wakacjach

Znacząca większość osób wyjeżdżających na wakacje zabiera ze sobą kartę płatniczą, jako wygodny i bezpieczny instrument dokonywania płatności, jak również narzędzie umożliwiające dostęp do gotówki.

Najprostsza reguła bezpieczeństwa, korzystając z kart płatniczych to kierowanie się zdrowym rozsądkiem. Używajmy karty w miejscach, w których korzystalibyśmy z gotówki, starajmy się unikać korzystania z karty w miejscach, w których obawialibyśmy się zapłacić gotówką.

Pamiętajmy, że karta powinna zawsze znajdować się w polu naszego widzenia. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której np. osoba z obsługi restauracji bierze od nas kartę i znika z nią na zapleczu w celu dokonania transakcji.

Nie zapisujmy numeru PIN na kartkach przechowywanych razem z kartą płatniczą, ani na samej karcie.

W przypadku wypłat z bankomatów, szczególnie za granicą, należy dokonywać takiej transakcji (o ile to możliwe) w znanych z Polski typach bankomatów. W przypadku gdy wygląd bankomatu budzi wątpliwości zrezygnujmy z wypłaty pieniędzy w takim urządzeniu i poszukajmy innego. Zawsze zasłaniajmy ręka klawiaturę na której wprowadzamy numer PIN.

W przypadku gdy bankomat nie wydał nam karty lub pieniędzy, jak również gdy otrzymana przez nas kwota różni się od kwoty którą mieliśmy wypłacić- skontaktujmy się z wydawcą karty (numer telefonu do wydawcy znajduje się na odwrocie karty płatniczej – warto ten numer zapisać)

Podstawową zasadą w przypadku problemów z kartą jest jak najszybszy kontakt z jej wydawcą. Również w przypadku utraty karty (kradzieży, zgubienia) konieczny jest niezwłoczny kontakt z wydawcą w celu dokonania zastrzeżenia karty. Kontakt ten ułatwi nam jednolity numer do zastrzegania kart 828 828 828 poprzez który połączymy się z naszym bankiem celem zastrzeżenia karty.

Karta płatnicza jest wygodnym, przyjaznym i bezpiecznym instrumentem płatniczym o szerokim zastosowaniu, jednak korzystając z niej należy pamiętać o zasadach rozsądnego postępowania.

Co należy zrobić w przypadku utraty dokumentu?

"Zgubiłem dokumenty", "zgubiłem dowód osobisty", "ukradli mi paszport", "zgubiłem prawo jazdy" - gdy znajdą się Państwo w takiej sytuacji, należy jak najszybciej:

  1. Powiadomić oddział banku, w którym posiadamy rachunek lub którego jesteśmy stałym klientem (albo, gdy nie mamy konta bankowego, iść do banku, który przyjmuje zastrzeżenia nie tylko od swoich klientów - aktualna lista www.DokumentyZastrzezone.pl) - tak postępujemy zarówno w przypadku zwykłego zgubienia, jak i utraty dokumentu w wyniku kradzieży. Powiadomienie polega na złożeniu wniosku o zastrzeżenie dokumentu - dyspozycja jest potrzebna, aby bank wpisał zastrzeżenie do Centralnej Bazy Danych Systemu DZ.
  2. Powiadomić najbliższą jednostkę policji - jeśli dokument został utracony w wyniku kradzieży.
  3. Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówkę konsularną i wyrobić nowy dokument. Informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - www.mswia.gov.pl .

System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE to ogólnopolski system zastrzegania skradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości chroniący przed wyłudzeniami z ich użyciem. Informacje z jednego banku, poprzez System DZ, są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków i instytucji korzystających z Systemu. Na życzenie Klienta może być wydane pisemne potwierdzenie przyjęcia dyspozycji. Do najważniejszych dokumentów wykorzystywanych do poświadczania tożsamości zalicza się: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, książeczka marynarska, książeczka wojskowa, karta pobytu. Zastrzegać należy także: karty płatnicze, dowody rejestracyjne.

Cyberbezpieczeństwo

Równie ważną kwestią jak bezpieczeństwo naszych dokumentów jest temat bezpieczeństwa w sieci. Obecnie coraz więcej Polaków korzysta z bankowości internetowej i mobilnej zarówno w domu, pracy jak i na wakacjach. Niestety jedynie 13% Polaków podjęło konkretne działania, by zwiększyć swój poziom bezpieczeństwa w sieci. Z drugiej strony deklaracje Polaków dotyczące ich poczucia bezpieczeństwa w internecie są jednymi z najśmielszych w Europie. Ponad 90% Polaków twierdzi, iż przy korzystaniu z bankowości internetowej czuje się bezpiecznie lub bardzo bezpiecznie. Dla ekspertów, opinie te wydają się zaskakująco na wyrost, zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę, iż ponad 70% mieszkańców Polski otwarcie deklaruje, iż w żaden sposób nie rozwija swojej wiedzy nt. cyber zagrożeń i nie widzi także takiej potrzeby w najbliższej przyszłości. Co więc zrobić, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo w internecie? Jak skutecznie zabezpieczyć się przed cyberatakami?

Z pomocą przychodzi tu 10 prostych rad zalecanych przez ZBP by ustrzec się przed zagrożeniami w sieci.

  1. Ustaw silne hasło (cyfry, małe i wielki litery, znaki specjalne)
  2. Zmieniaj swoje hasło regularnie (zrób z tego nawyk np. pierwszego dnia miesiąca)
  3. Stosuj różne hasła do różnych serwisów
  4. Nie udostępniaj swojego komputera innym osobom
  5. Wyłącz automatyczne zapamiętywanie haseł
  6. Nie zapisuj nigdzie swoich haseł i PINów
  7. Zainstaluj (i aktualizuj) program antywirusowy na swoim komputerze
  8. Sprawdzaj z jakiego adresu e-mail przyszła wiadomość od Twojego banku

Weryfikuj adres strony swojej bankowości elektronicznej (zwłaszcza domenę tj. końcówkę adresu)

Zapraszamy do zapoznania się z materiałem promującym Bezpieczeństwo tożsamości w sieci.

https://www.youtube.com/watch?v=0Mh_rx-b8M4

 

źródło: Związek Banków Polskich

Instalacja Fotowoltaiczna

Słońce to nieograniczone źródło energii i Bank Spółdzielczy w Końskowoli postanowił to wykorzystać. W tym roku na naszym dachu zamontowano panele fotowoltaiczne o powierzchni około 200 mkw.

Oprócz tego, że w sposób aktywny troszczymy się o nasze środowisko to dzięki panelom fotowoltaicznym, które działają również zimą, zyskujemy spore oszczędności.

 

Bank Spółdzielczy w Końskowoli realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich

,,Budowa instalacji fotowoltaicznej dachowej o mocy 12,96 kWp w miejscowości Końskowola"

Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego ,, Banku Spółdzielczego w Końskowoli".

www.mapadotacji.gov.pl

SPLIT PAYMENT

Szanowni Państwo,

z dniem 1 lipca 2018r. zacznie obowiązywać Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzająca mechanizm podzielonej płatności (ang. Split Payment).

Link do ustawy: http://prawo.seim.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000062

Co to oznacza?

  • Bank Spółdzielczy w Końskowoli ma obowiązek założenia do dnia 01.07.2018 r. każdemu klientowi instytucjonalnemu posiadającemu rachunek rozliczeniowy w PLN, specjalnego rachunku bankowego - tzw. Rachunku VAT;
  • Bank Spółdzielczy w Końskowoli automatycznie otworzy jeden Rachunek VAT dla każdego Klienta posiadającego w Banku jeden lub więcej rachunków rozliczeniowych w PLN, nawet jeżeli ten nie rozlicza podatku VAT. Na wniosek Klienta posiadającego więcej niż jeden rachunek rozliczeniowy, Bank może otworzyć kolejne Rachunki VAT;

UWAGA! Zgodnie z Ustawą mechanizm podzielonej płatności nie dotyczy klientów indywidualnych.

Od 01 lipca 2018r. Klienci Banku Spółdzielczego w Końskowoli będą mogli wykonać przelew korzystając z dwóch opcji:

  • dotychczasowym sposobem, wykorzystując mechanizm podzielonej płatności,
  • płacąc za fakturę zawierającą płatność podatku VAT;

Rachunek VAT w Banku Spółdzielczym w Końskowoli :

  • otwierany automatycznie dla prowadzonych rachunków rozliczeniowych;
  • bez zawarcia odrębnej umowy lub aneksu do umowy zawartej z Bankiem;
  • bez żadnych opłat i prowizji z tytułu otwarcia i prowadzenia rachunku;
  • prowadzony w walucie PLN;
  • wszystkie dokonywane operacje są potwierdzane wyciągami bankowymi. Wyciągi sporządzane są z częstotliwością wskazaną przez Klienta w sposób i na zasadach uzgodnionych z Bankiem, analogicznie jak dla pozostałych rachunków rozliczeniowych;
  • informacja o numerze NRB dostępne są w systemie bankowości elektronicznej lub w placówkach Banku;

Przelewy w ramach mechanizmu podzielonej płatności dokonywana będzie przy użyciu dedykowanego komunikatu ze wskazaniem:

  • numeru faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
  • numeru NIP kontrahenta,
  • kwoty brutto faktury,
  • kwoty VAT,
  • realizacja płatności podzielonej z rachunku rozliczeniowego w kwocie brutto z jednoczesnym przeksięgowaniem na rachunek rozliczeniowy wskazanej kwoty VAT z rachunku VAT (do wysokości środków dostępnych na rachunku VAT);
  • bank odbierający w/w przelew, księguje kwotę brutto na wskazany w przelewie rachunek rozliczeniowy wystawcy faktury, a następnie kwotę VAT przekazuje na dedykowany rachunek VAT, powiązany z danym rachunkiem rozliczeniowym;

Dysponowanie środkami na rachunku VAT:

  • przelew odpowiadający kwocie VAT do dostawców Klienta;
  • przelew pomiędzy własnymi rachunkami VAT w tym samym banku;
  • zapłata VAT do urzędu skarbowego;
  • wypłata środków z rachunku VAT w innym celu na podstawie postanowienia Naczelnika Urzędu.

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi:

RACHUNEK VAT

1. Gdzie Klient może znaleźć tekst Ustawy wprowadzającej rachunek VAT i Mechanizm Podzielonej Płatności?
Treść ustawy dostępny jest na stronach Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej (w zakładce ISAP -Internetowy System Aktów Prawnych) tj. www.sejm.gov.pl .
2. Klient otworzył rachunek rozliczeniowy w Banku przed 01 lipca 2018 r. tj. przed wejściem w życie Ustawy. Czy Bank dla tego rachunku rozliczeniowego otworzy rachunek VAT?
Tak, Bank zgodnie z Ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Ustawa), będzie miał obowiązek otworzyć rachunek VAT dla każdego przedsiębiorcy posiadającego rachunek/rachunki rozliczeniowe w PLN.
3. Czy Klient musi złożyć do Banku wniosek o otwarcie rachunku VAT?
Nie, Bank zgodnie z ustawą otworzy automatycznie do 01 lipca 2018 r. jeden rachunek VAT dla wszystkich rachunków rozliczeniowych Klienta prowadzonych w PLN. Natomiast, gdy Klient chce posiadać w Banku więcej niż jeden rachunek VAT musi w Banku złożyć stosowny wniosek o otwarcie kolejnego rachunku VAT.
4. Czy automatyczne otwarcie rachunku VAT przed 01 lipca 2018 r., będzie wiązało się z zawarciem umowy lub aneksu do umowy rachunku zawartej z Bankiem?
Nie, otwarcie rachunku VAT nie wymaga zawarcia odrębnej umowy lub aneksu do umowy zawartej  z Bankiem.
5. Ile rachunków VAT Bank będzie prowadził dla Klienta? Czy będzie mógł posiadać w Banku więcej niż jeden rachunek VAT?
Bank automatycznie otworzy jeden rachunek VAT dla każdego Klienta posiadającego w Banku jeden lub więcej rachunków rozliczeniowych w PLN. Na wniosek Klienta posiadającego więcej niż jeden rachunek rozliczeniowy, Bank może otworzyć kolejne rachunki VAT.
7. Jaką opłatę będzie pobierał Bank z tytułu otwarcia i prowadzenia rachunku VAT?
Za otwarcie i prowadzenie rachunku VAT, Bank nie będzie pobierał żadnych opłat.
8. Czy Bank otworzy Rachunek VAT dla Klienta- przedsiębiorcy, który nie jest „VAT-owcem"?
Tak, Ustawa jednoznacznie wskazuje, że do każdego rachunku rozliczeniowego prowadzonego w PLN dla Klienta - przedsiębiorcy, Bank musi otworzyć i prowadzić rachunek VAT, nawet jeżeli nie rozlicza VAT-u.
9. Czy Bank na wniosek Klienta może zamknąć rachunek VAT?
Rachunek VAT jest zamykany wraz z zamknięciem ostatniego rachunku rozliczeniowego w PLN dla Klienta. Warunkiem zamknięcia rachunku rozliczeniowego jest saldo 0 PLN na rachunku VAT. Jeśli saldo jest dodatnie, wtedy Klient musi złożyć wniosek w Urzędzie Skarbowym o zwolnienie środków z rachunku VAT. Jeżeli Klient posiada w Banku kilka rachunków VAT, na wniosek Klienta, Bank zamknie dany rachunek VAT, przyporządkowując rachunek rozliczeniowy, do którego był przyporządkowany zamykany rachunek VAT do innego rachunku VAT.
10. Czy Klient będzie mógł zasilić własny rachunek VAT?
Nie. Klient nie będzie miął możliwości przeksięgowania środków z rachunku rozliczeniowego na rachunek VAT. Klient będzie mógł przeksięgować środki ze swojego rachunku VAT na inny rachunek VAT prowadzony w ramach tej samej firmy w tym samym Banku.
11. Czy Klient będzie miał swobodny dostęp do środków zgromadzonych na rachunku VAT?
Nie. Aby uwolnić środki zgromadzone na rachunku VAT, klient będzie musiał się zgłosić do urzędu skarbowego i uzyskać zgodę na ich przeksięgowanie na rachunek bieżący. Urząd ma na decyzję 60 dni. Po jej otrzymaniu, bank powinien niezwłocznie zastosować się do wniosku Klienta.

MECHANIZM PODZIELONEJ PŁATNOŚCI

1. Od kiedy Klient będzie mógł realizować w Banku przelewy wykorzystując Mechanizm Podzielonej Płatności?
Zgodnie z zapisami Ustawy, od dnia 1 lipca 2018 r.
2. Jaka jest różnica między „Mechanizmem Podzielonej Płatności" a „Split Payment"?
Nie ma różnicy. To dwie nazwy dla tego mechanizmu płatności. Nazwa „Split Payment" często stosowana jest w mediach i zapożyczona jest z języka angielskiego (tłumaczenie: Split Payment = Podział płatności). Natomiast nazwa „Mechanizmem Podzielonej Płatności" została wykorzystana w Ustawie.
3. Czy stosowanie płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności będzie obowiązkowe od 01 lipca 2018 r.?
Nie. Stosowanie płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności jest dobrowolne. Decyzja o rodzaju płatności należy do płatnika faktury. Dla przelewów przychodzących system ten będzie jednak obowiązkowy. Oznacza to, że nawet jeśli Klient nie będzie planować aktywnego korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności, to kontrahent Klienta może taki przelew zlecić na jego rzecz, a Bank przeksięguje kwotę VAT na rachunek VAT Klienta.
4. Czy Klient, żeby dokonać zapłaty za fakturę w Mechanizmie Podzielonej Płatności musi zlecić dwa przelewy (odrębnie w kwotach netto i VAT)?
Nie. Klient będzie wykonywał jeden przelew (w nowej formatce) na zwykły rachunek rozliczeniowy odbiorcy- wskazany na fakturze, tak jak w chwili obecnej.
5. Co Klient będzie musiał zrobić, żeby zrealizować płatność w Mechanizmie Podzielonej Płatności?
Decydując się na dokonanie płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności, Klient będzie musiał wybrać nowy rodzaj przelewu oraz wskazać następujące dane (rozszerzone w stosunku do danych stosowanych w dotychczasowych płatnościach) tj.: kwotę brutto płatności, kwotę VAT, nr NIP wystawcy faktury oraz numer faktury VAT związanej z płatnością - dodatkowo Klient będzie miał możliwość umieszczenia dodatkowego dowolnego opisu płatności.
6. Czy Klient może zrealizować przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności nie mając wystarczających środków na pokrycie kwoty VAT na rachunku VAT?
Tak. W takim przypadku brakująca kwota zostanie pobrana ze środków na rachunku rozliczeniowym. Przelew zostanie zrealizowany również w przypadku, gdy saldo rachunku VAT wynosić będzie 0 zł, wówczas cała kwota VAT zostanie pobrana z rachunku rozliczeniowego. Warunkiem realizacji przelewu MPP dla w/w przypadku jest posiadanie wystarczających środków na rachunku rozliczeniowym.
7. Czy Klient w ramach Mechanizmu Podzielonej Płatności może zrealizować/otrzymać przelew w walucie obcej?
Nie. Mechanizm Podzielonej Płatności dotyczy wyłącznie rozliczeń prowadzonych w PLN.
8. Czy Klient w ramach Mechanizmu Podzielonej Płatności może zapłacić tylko kwotę netto faktury VAT?
Nie. W płatności z wykorzystaniem Mechanizmu Podzielonej Płatności konieczne jest wskazanie kwoty VAT, która musi być większa od 0 PLN.
9. Czy Klient za pomocą Mechanizmu Podzielonej Płatności będzie mógł zapłacić tylko kwotę VAT z faktury?
Tak. Klient, chcąc przekazać jedynie kwotę VAT, powinien w Mechanizmie Podzielonej Płatności: podać kwotę VAT równą kwocie brutto płatności. Przykład: kwota brutto otrzymanej faktury wynosi 123 PLN, kwota netto faktury wynosi 100 PLN i kwota VAT faktury wynosi 23 PLN, należy w polu „kwota płatności (brutto)" wpisać 23 PLN oraz w polu „kwota VAT" wpisać także 23 PLN. W takim wypadku w Mechanizmie Podzielonej Płatności zostanie przekazana wyłącznie kwota VAT.
10. Czy Klient będzie mógł wykonać przeksięgowanie środków pomiędzy swoimi rachunkami VAT w różnych bankach?
Nie. Ustawa nie przewiduje takiej możliwości. Natomiast Klient będzie mógł wykonać przeksięgowania środków pomiędzy swoimi rachunkami VAT w tym samym banku.
11. Czy Klient będzie mógł wykonać przeksięgowanie środków pomiędzy swoimi rachunkami VAT w tym samym banku?
TAK. Warunkiem operacji przeksięgowania środków pomiędzy rachunkami VAT Klienta w tym samym banku jest posiadanie co najmniej dwóch rachunków VAT.
12. Czy Klient będzie mógł wykonać przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności bezpośrednio z rachunku VAT?
Nie. Przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności realizowany będzie zawsze za pośrednictwem rachunku rozliczeniowego Klienta.
13. W jakich przypadkach nastąpić może obciążenie rachunku VAT?
Zgodnie z Ustawą, dozwolone typy obciążeń rachunku VAT to m.in.:

  • zapłata za fakturę w Mechanizmie Podzielonej Płatności,
  • zapłata podatku VAT do Urzędu Skarbowego,
  • realizacja decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego o przeksięgowaniu środków na rachunek rozliczeniowy Klienta,
  • zwrot przelewu (błędnie otrzymanego w Mechanizmie Podzielonej Płatności)
  • przeksięgowanie środków pomiędzy rachunkami VAT prowadzonymi w tym samym banku,
  • realizacja zajęcia na podstawie administracyjnego tytułu wykonawczego.

14. W jakich przypadkach nastąpić może uznanie rachunku VAT?

Zgodnie z Ustawą, dozwolone typy uznań rachunku VAT to m.in.:

  • zapłaty za fakturę w Mechanizmie Podzielonej Płatności w części dotyczącej kwoty VAT,
  • przeksięgowania środków pomiędzy rachunkami VAT prowadzonymi w tym samym banku,
  • uznania z tytułu decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego,
  • zwrotu środków z tytułu błędnie zleconej płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności.

PRAKTYCZNE INFORMACJE DLA KLIENTA

1. Klient otrzymuje od swoich kontrahentów „faktury pro-forma". Czy na podstawie takiej faktury będzie można dokonać płatności stosując Mechanizm Podzielonej Płatności?
Nie, ponieważ płatności w ramach Mechanizmu Podzielonej Płatności można dokonać tylko w sytuacji posiadania faktury w rozumieniu ustawy o VAT.
2. Czy Klient wystawiając fakturę będzie musiał wskazywać dwa rachunki bankowe: jeden rozliczeniowy i drugi VAT?
Nie. W fakturze będzie wskazywany jedynie rachunek rozliczeniowy.
3. Czy Klient będzie mógł zapłacić zaliczkę w Mechanizmie Podzielonej Płatności?
Nie, w sytuacji kiedy najpierw dojdzie do zapłaty, a dopiero potem do wystawienia zaliczkowej faktury VAT. Dla realizacji płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności niezbędna jest faktura VAT.
Tak, w sytuacji, kiedy przed płatnością została wystawiona zaliczkowa faktura VAT.
4. Czy Klient będzie mógł wykonać przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności z tytułu częściowej zapłaty za fakturę?
TAK.
5. Klient często dokonuje jednej płatności wobec kontrahenta z tytułu kilku faktur. Czy w ramach Mechanizmu Podzielonej Płatności, Klient będzie mógł dokonać jednym przelewem zapłaty za kilka faktur?
Nie, jedna płatność w Mechanizmie Podzielonej Płatności odpowiada jednej fakturze.
6. Czy przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności będzie można skierować do rozliczenia w SORBNET?
TAK.
7. Czy po 01 lipca 2018 r. zmieni się sposób płatności i rozliczania Klienta z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku VAT?
Nie, z zastrzeżeniem że realizacja przelewu do US następuje z rachunku rozliczeniowego z wykorzystaniem dostępnych środków na rachunku VAT.

 

Talentowisko 2018

Zapraszamy do zapoznania się z materiałem promocyjnym TalentowiSKO.

https://www.youtube.com/watch?v=rreYIvzwp84

Więcej artykułów…